“Свято нашого роду ”
бінарне заняття, 4 рік навчання
(вихователь Л.С.Катюжинська, музкерівник А.Б.Котенко)
Програмовий зміст: Через засоби українського фольклору, обереги – символи українського народу – знайомити дітей з традиціями українців. Розвивати здатність впізнавати динаміки, жанр музичного твору, виразно передавати образ танцювальних рухів. Закріпити знання про призначення українських рушників, використання їх у традиційних обрядах. Дати знання про червоний та чорний кольори, характерні для української вишивки. Під час виготовлення аплікації вчити самостійно переносити візерунок з одного краю смужки паперу на інший, композиційно правильно, симетрично розміщувати елементи візерунку, вирізати ножицями заготовки з паперу, складеного вдвоє. Розвивати естетичне сприйняття, творчі здібності. Виховувати інтерес до культури українського народу
Матеріал: Музичний запис «Пісня про рушник», паперові форми білого кольору 20х9 см, кольоровий папір для вирізання квітів (кольори: синій, червоний, жовтий, зелений, чорний, коричневий), ножиці, пензлі, клей, серветки, зразок рушника, виготовленого вихователем (із заповненням візерунком однієї з сторін). Обладнання світлиці: посеред світлиці стіл, накритий вишитою скатертиною, нас столі горщики, макітри, на стінах рушники (весільний та ін.), лава, накрита рядном, хліб.
Хід заняття
Звучить музика з пісні «Ой, роде наш ясний», до кімнати входять діти.
Вихователь: Як хороше, дітки, що ви завітали до нашої світлиці! Подивіться, як багато у нас гостей, давайте привітаємо їх!
Діти: Добрий день!
Вихователь: То привітаємо гостей з хлібом і сіллю.
Діти: Гостей дорогих ми вітаємо, щиро стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром! (дають хліб-сіль гостям).
Діти сідають на лаву.
Вихователь: Сьогодні, мої любі дітки, ми зібралися на свято нашої родини. А родина – це не тільки батьки та родичі. Це дитячий садок і школа, і весь український народ. А щоб родина була красивою і щасливою, треба вивчати традиції і звичаї українського народу
Музкерівник: Зараз я вам заспіваю пісеньку, її колись співала мені моя мама.
Пісня «Колискова»
Вихователь: Діти, а чи знаєте ви, що колискові пісні, які прийшли до нас з далекої давнини, називають оберегами. Походить ця назва від слова «берегти». Кого мати, співаючи колискову, оберігала від нещастя, хвороб, бажала рости здоровою і щасливою?
Діти: Мати оберігала рідну дитину
Музкерівник: Дітки, раніше люди думали, що вінок, як і колискова пісня теж оберігає, він як лікар для тіла. Надягали його незаміжні дівчата в Україні тільки на свята. Всі квіти і листочки у вінку мають своє значення. Що означає вплетена у віночок ромашка?
Діти: Вплетена у віночок ромашка означає кохання.
Музкерівник: А що означають волошки?
Діти: Волошки означають надію, сподівання.
Музкерівник: А маки хто вплітав у віночок?
Діти: Маки вплітали у віночок дівчата-сироти.
Музкерівник: А що означають у віночку дубові листочки?
Діти: Щоб діти росли здоровими і сильними.
Музкерівник: Зараз ми з вами пограємо в гру «Подоляночка».
Гра «Подоляночка» (2 р.)
Грає музичний запис «Пісня про рушник».
Вихователь: Діти, що це за пісня?
Діти: Це пісня про рушник.
Вихователь: За звичаями українського народу, що приносить людям вишитий рушник?
Діти: Вишитий рушник приносить людям щастя, кохання, вдачу.
Вихователь: Раніше у хатах на стінах висіли вишиті рушники. Ось такими рушниками, вишитими красивими квітами, прикрашали портрети членів сім’ї, розвішували над іконами. А хто покаже, який рушничок дарували батькам, синам, коли ті вирушали в дорогу?
Діти показують на смугастий рушник.
Вихователь: Кольори стрічок на рушнику теж мають своє значення. Коричневий колір означає побажання хорошої дороги, блакитний – доброго дня, жовтий – вдачі в дорозі.
Коли молоді одружуються, їх також ставили і ставлять на рушник. А що вишивають на весільних рушниках?
Діти: На весільних рушниках вишивають птахів, як символ кохання і вірності.
Вихователь: А чому у вишитих рушниках зустрічається сумний колір? Який це колір?
Діти: Це чорний колір, колір журби, смутку. Тому що українському народу довго доводилося жити дуже бідно і тяжко.
Музкерівник: Зараз, дітки, ви виконаєте танок з рушниками.
«Танок з рушниками»
Вихователь: Дети, вы много интересного знаете о рушничке. Сегодня на память о нашем празднике вы сделаете на полоске бумаги аппликацию «Рушничок» из цветов и листьев.
- Скажите, какую форму имеет полоска?
- Где расположены элементы узора?
- Из каких элементов состоит узор?
Вы видите, что узор есть только на одной стороне полоски. Вам надо на другой стороне выложить и наклеить точно такой же. Заготовки цветов вы уже вырезали раньше, сегодня вырежете листочки.
- Вспомните, как вырезать два листочка сразу.
- Скажите, что надо сделать сначала, а что потом.
Діти: Вырезать листочки, выложить из заготовок узор, наклеить заготовки.
Гимнастика для рук.
Выполнение работ.
Анализ работ. В процессе анализа работ дети рассказывают, какие цветы наклеили и т. д.
Вихователь: Дети, вы все старались и красиво выполнили работы. Давайте нашим гостям пожелаем счастья и здоровья!
Діти: Хай горе і біда мине ваш дім! Щастя і здоров’я зичимо всім!