ПРОГРАМА З КУЛІНАРІЇ

 

Розробила інструктор з праці Проценко В.О.

 

Керівництво лабораторно-практичними заняттями

 

Інструктор з праці керує виконанням лабораторно-практичних занять шляхом інструктування, основним завданням якого є створення для дитят-інвалідів умов, які сприяють кращому виконанню завдань. Інструктування підрозділяється на вступне , поточне й заключне, а по способі подачі інформації - на усне, графічне, демонстраційне.

Вступний інструктаж має велике значення для підготовки дітей до занять у лабораторії. У процесі вступного інструктажу розкривається мета заняття, визначається план його проведення, даються певні вказівки про підготовку робочих місць й організації роботи, експлуатації обладнання, дотриманні правил особистої гігієни, техніки безпеки.

 Інструктор ділить групи на бригади, які одержують окремі завдання. Під час усного інструктування визначається рівень засвоєння дітьми технологічного процесу готування їжі.

Поточний інструктаж, що проводиться на кожному робочому місці, дає можливість інструкторові контролювати хід технологічного процесу й одночасно допомагати дітям опанувати технологічними навичками при виконанні окремих операцій.

Перед початком роботи діти миють руки милом, кожна бригада одержує конкретне завдання по готуванню блюда й виконує тренувальні вправи на муляжах, і тільки після цього під керівництвом інструктора приступає до готування страв.

Далі кожна бригада одержує продукти, кількість й особлива якість яких повинна відповідати вимогам нормативно-технічної документації, підбирає необхідний інвентар, інструменти, посуд для подачі.

Робочий стіл, посуд, інструменти діти повинні мити гарячою водою й акуратно розташовувати їх на полках або підсобних столах. Особливу увагу варто приділити обробним дошкам. Для первинної обробки продуктів виділяється окремий стіл. Інструктор стежить за виконанням вказівок, які він дає під час вступного інструктажу, дотриманням техніки безпеки й організації робочого місця. Особливу увагу варто приділяти культурі праці, що проявляється в бездоганному дотриманні правил поведінки в лабораторії. Діти у свою чергу в процесі роботи стежать за чистотою робочого місця й періодично забирають і миють посуд й інвентар, які звільнилися. Гарячий кухонний інвентар, посуд беруть тільки за допомогою ручника, негайно витирають пролите на підлогу масло, жир.

Необхідно звернути увагу на правильний підбор посуду, інструментів, а також техніку їхнього використання, особливо при користуванні ножами.

Заключний етап лабораторно-практичних занять по кулінарії - це дегустація приготовлених страв - дуже важливий при формуванні вмінь, навичок. Органолептична оцінка їжі - визначення її якості по чотирьох основних показниках: зовнішній вигляд, смак, запах, консистенція, тобто за допомогою органів почуттів. Інструктор з праці зобов'язана постійно приділяти увагу дітей на необхідність прибирання робочого місця, посуду, інвентарю після використання.

 

 

Програма з кулінарії

 

 

ТЕМА №1. Вступне заняття.

 

ТЕМА №2. Гігієна готування їжі.

 

ТЕМА № 3. Техніки безпеки на заняттях по кулінарії.

 

 

І цикл навчання

 

ТЕМА № 4. Продукти харчування

 

ТЕМА № 5. Кухонні приладдя. Посуд.

 

ТЕМА № 6. Сервіровка стола до сніданку й правила поведінки за столом.

 

ТЕМА № 7. Механічна кулінарна обробка овочів.

 

ТЕМА № 8. Естетичне оформлення страв.

 

 

ТЕМА № 9. Готування їжі (практичні заняття)

 

ТЕМА № 10. Декоративно-прикладна робота.

 

 

ІІ цикл навчання

 

ТЕМА № 4. Продукти харчування.

 

ТЕМА № 5. Кухонні прилади. Посуд.

 

ТЕМА № 6. Сервіровка стола до вечері й правила поведінки за столом.

 

ТЕМА № 7. Готування других страв.

 

ТЕМА № 8. Готування їжі (практичні заняття)

 

ТЕМА № 9. Естетичне оформлення блюд.

 

ТЕМА № 10. Декоративно-прикладна робота.

 

 

ІІІ цикл навчання

 

ТЕМА № 4. Продукти харчування.

 

ТЕМА № 5. Столові прилади. Посуд.

 

ТЕМА № 6. Сервіровка стола до обіду. Правила поведінки за столом.

 

ТЕМА № 7. Готування других і третіх страв.

 

ТЕМА № 8. Готування їжі (практичне).

·        Варіння яєць.

 

ТЕМА № 9. Естетичне оформлення блюд.

 

ТЕМА № 10. Декоративно-прикладна робота.

 

 

ІV цикл навчання

 

ТЕМА № 4. Продукти харчування

 

ТЕМА № 5. Кухонний інвентар і посуд.

 

ТЕМА № 6. Механічна кулінарна обробка овочів й естетичне оформлення блюд.

 

ТЕМА № 7. Готування блюд і гарнірів з овочів (практичне).

 

ТЕМА № 8. Сервіровка святкового стола й правила поведінки за столом.

·        Згортання серветок (полотняних).

 

ТЕМА № 9. Готування виробів з тісту.

 

ТЕМА № 10. Консервування овочів, фруктів й ягід.

 

ТЕМА № 11. Національна кухня.

 

ТЕМА № 12. Профорієнтація.

 

ТЕМА № 13. Декоративно-прикладна робота.

·        Виготовлення писанок до Великодня.

 

 

 

ПЕРЕЛІК НЕОБХІДНОГО ІНВЕНТАРЮ, ПОСУДУ, ІНСТРУМЕНТІВ

ДЛЯ ЗАНЯТЬ З КУЛІНАРІЇ

 

-   Дошки обробні розміром 20 х 25 см. у комплекті. В один комплект входить 3 дошки з маркуванням: для сирих і варених овочів, для тіста розміром 30 х 40 см. або одна дошка 50 х 60 см. на всю групу.

-   Миски, каструлі - трьох-чотирьох розмірів. Миски - від 0,5л до 2л; каструлі від 0,5л до 1л по 3 шт. кожного розміру (алюмінієві, емальовані й з нержавіючої сталі).

-   Сковороди - двох розмірів - однопорціонні й двухпорціонні діаметром 25-30 см з ручками.

-   Кухонні ножі: маленькі, середні по 5 шт.

-   Кавник, чайник, піднос, підставка під гарячий посуд, ножі корінчасті для овочів, консервний ключ, шумівка, качалка, друшляк (по 1 шт.)

-   Столовий посуд в асортименті:

-   Кавник одно - або двухпорційний - 1 шт.

-   Перечниця - 1 шт.

-   Посудина для вершків - 1 шт.

-   Сільничка - 1 шт.

-   Соусник - 1 шт.

-   Тарілка для оселедців - 1 шт.

-   Тарілка столова глибока - 2-3 шт.

-   Тарілка столова дрібна - 2-3 шт.

-   Тарілка десертна - 2-3 шт.

-   Тарілка пиріжкова - 2-3 шт.

-   Чайник - 1 шт.

-   Склянка - 0,25 л.

-   Склянка тонка - 0,25 л.

-   Фужер

-   Ваза для варення

-   Прихватки, підставки під гаряче.

 

 

ПЕРЕЛІК БЛЮД,

ЩО РЕКОМЕНДУЮТЬСЯ ДЛЯ ГОТУВАННЯ

В ЛАБОРАТОРІЇ ДЛЯ ЗАНЯТЬ З КУЛІНАРІЇ

 

Супи заправні ( брикети, кубики).

1. Суп картопляний (рибний).

2. Суп картопляний із крупою.

3. Суп овочевий.

4. Суп з макаронними виробами.

5. Суп-локшина домашня.

6. Суп з рисом або іншими крупами.

Холодні блюда й закуски.

1. Бутерброди відкриті, закриті, канапе.

2. Салат зелений.

3. Салат зі свіжих огірків.

4. Салат зі свіжих помідорів.

5. Салат із солоних огірків.

6. Салат з редису.

7. Салат з моркви з маслом рослинним

8. Салат з капусти.

9. Салат з буряка (вареного, сирого)

Блюда й гарніри із круп і макаронних виробів (пластівців).

1. Каша гречана розсипчаста.

2. Каші пшоняна, перлова.

3. Макарони, локшина, вермішель (брикети).

4. Рис (брикет).

Блюда й гарніри з овочів.

1. Картопляне пюре (брикет).

2. Вінегрет.

Блюда з яєць.

1. Яйця варені круто, некруто.

Солодкі блюда й напої.

1. Кисіль із концентрату.

2. Напої з концентрату.

3. Соки з концентрату.

4. Желе ягідне.

5. Чай із цукром і лимоном.

6. Какао.

Борошняні кулінарні вироби.

1. Вареники.

2. Печиво з піскового тісту.