Орієнтовна програма раннього
корекційно-компенсаторного навчання (сенсомоторний
розвиток)
(Л.Т.Нікішина, Л.А.Федоткіна, Л.М.Вадрус, Н.В.Трошко)
Орієнтовна програма раннього компенсаторного
навчання дітей з особливими потребами спрямована на стимуляцію перцептивної активності кожної дитини, тобто кожну дитину
варто навчити розглядати, обмацувати, досліджувати предмети; сформувати
початкову здатність слухати дорослого і виконувати елементарні інструкції.
Формування сенсорних еталонів, емоційний контакт
із дорослими, розвиток уваги, наслідування, засвоєння дій за зразком, розвиток
ручної моторики і т.д. дадуть можливість дитині нагромадити зорові, слухові,
рухові, дотикові образи і закріпити їх у слові.
Сенсомоторний розвиток дитини з обмеженими можливостями
відбувається нерівномірно зі значними відставаннями від норми, тому програма
розрахована на створення таких умов навчально-виховної, ігрової діяльності, у
яких кожна дитина одержує можливість придбати власний дієвий і чуттєвий досвід
через практичні дії з дорослими, з навколишніми предметами, що буде сприяти
формуванню психічних новоутворень, стимулює сенситивний розвиток дитини; формує
початкові прийоми накладання, співвіднесення, порівняння методом проб.
Метою раннього корекційно-компенсаторного навчання
дітей з обмеженими можливостями є навчання їх способам рішення незнайомих
задач; поступове рішення й ускладнення ігрових задач; забезпечення тривалої
роботи над виконанням тих самих програмних задач на різному дидактичному
матеріалі; супровід дій педагога елементарною словесною інструкцією.
1 квартал
- Формування навичок взаємодії з
дорослими.
- Розвиток уваги.
- Виконання дій по наслідуванню.
- Розвиток хапання.
- Практичне виділення форми (по
показу).
- Практичне виділення величини (поняття
більше – менше).
- Розрізнення кольору, поняття „
такий”, „не такий”.
- Гра зі збірно-розбірними іграшками
(одномісна мотрійка, яйце).
- Знайомство с просторовими відносинами
(на, під).
- Вибір предметів на дотик.
2 квартал
- Розвиток навичок взаємодії з
дорослими.
- Формування зорової уваги.
- Формування навичок виконання найпростіших
дій за зразком, що супроводжуються інструкцією-штампом.
- Розвиток рухів пальців, кистей рук.
- Співвіднесення предметів за
величиною.
- Співвіднесення форми прорізу і
вкладки.
- Здійснення вибору кольору за зразком,
використання прийомів накладання (червоний колір). Формування передумов
показу (називання) основних кольорів.
- Гра зі збірними іграшками (двомісна
мотрійка).
- Просторове розташування предметів за
наслідуванням дорослому (накладання на контур).
- Розвиток передумов тактильно -
рухового сприйняття (холодно – тепло – гаряче).
3-4 квартал
- Закріплення навичок взаємодії з
дорослими.
- Формування зорово – слухової уваги.
- Виконання найпростіших дій за
зразком.
- Розвиток дії, направленої на
співвіднесення.
- Орієнтація на форму предмета в
практичній діяльності; вибір форми по показу (квадрат, коло).
- Зорове розрізнення предметів
контрастних величин (більше – менше).
- Знайомство з назвами основних
кольорів. Співвіднесення кольорів методом проб, прийомами накладання;
угруповання предметів по кольору (червоний – зелений).
- Гра зі збірно-розбірними іграшками
(тримісна мотрійка). Порушення цілісності предмета (відсутність 1 деталі,
частини).
- Розташування предметів на площині
столу, співвіднесення з контуром. Орієнтування в приміщенні групи,
кабінету.
- Розвиток тактильно - рухового
сприйняття (гра з водою, сипучим матеріалом).